Wyprawa Elbrus Race 2013

Sobota, 24 sierpnia 2013 · Komentarze(11)

Góra Elbrus

Elbrus(5642m n.p.m.) jest najwyższym szczytem gór Kaukazu i Rosji, leży na terenie Kabardyno-Bałkarii w Rosji tuż przy granicy z Gruzją. Przez alpinistów zdobywających Koronę Ziemi uznawany jest za najwyższy szczyt Europy.

ElbrusRace 2013 to międzynarodowe zawody w szybkościowym wejściu na najwyższy szczyt Kaukazu i Europy. Uczestnicy mogą zmagać się z trzema dystansami tj. Marshal, Classic i Extreme. Organizatorzy trafnie reklamują swoje zawody hasłem "You can’t race any higher in Europe". Rekord trasy w klasie Extreme z roku 2010 należy do Polaka Andrzeja Bargiela i wynosi 3godz. i 23min. Polacy zdobywali Elbrus w ramach programu "Polski Himalaizm Zimowy" pod kierownictwem Artura Hajzera, który zajął wówczas 10 miejsce w klasie Classic. W 2013 roku udział w wyścigu zapowiedzieli już przedstawiciele Rosji, Stanów Zjednoczonych, Grecji, Słowacji, Ukrainy, Bośni i Hercegowiny, Kazachstanu oraz Białorusi.

Cel wyprawy

Celem wyprawy jest walka o podium w międzynarodowych zawodach na górze Elbrus w najtrudniejszej z kategorii EXTREME. Start będzie miał miejsce u podstawy góry w Azau na wysokości 2400m. Trasa ma ok 13km długości i mordercze przewyższenie 3242 m.

4 września 2013 wylądujemy w mieście Mineralne Vody skąd udamy się pod masyw Elbrusa. Do zawodów, które odbędą się 21-22 września będziemy przygotowywać się ponad dwa tygodnie. Dla prawidłowej aklimatyzacji przynajmniej dwa razy zdobędziemy szczyt Elbrusa oraz inne pobliskie góry np. Czeget. Cały czas spędzony w górach będzie podporządkowany przygotowaniom siebie i sprzętu do startu.

Wsparcie

Kilka firm wsparło nasze przygotowania do wyprawy. Są to Salomon Polska, New Balance Polska, Diagnostix badaniami wydolnościowymi Dzięki! Podziękowania Daniela dla dobrych ludzi:)

Kim jesteśmy?

Daniel Chojnacki

Kocha góry, wspinał się w Karkonoszach, Alpach, Kaukazie i Pamirze. Od 2 lat biega po górach - zaliczył kilka górskich maratonów: Maraton Gór Stołowych - 14 miejsce, Maraton Karkonoski(MK 2013) - 23 miejsce, V Maraton Karkonoski, Maraton Zielone Sudety - 2 miejsce oraz bieg ultra Sudecka Setka - 1 miejsce.

Błażej Łyjak

Od zawsze rowerzysta i zawodnik MTB. Założyciel portalu bikestats.pl. Dwa lata temu „porzucił” rower na rzecz maratonów górskich i biegów ultra: KBL 106km - 1 miejsce, Chojnik Maraton - 11 miejsce, Maraton Gór Stołowych - 23 miejsce, Transvulcania La Palma - 107 miejsce, Maraton Zielone Sudety - 10 miejsce.

Trasa ElbrusRace

Trasa w klasie Extreme startuje w miejscowości Azau na wysokości 2400m i prowadzi na szczyt na 5642m jej długość to ok 12km. Od wysokości ok 3700m zaczyna się śnieg i lodowiec. Żeby w ogóle móc wystartować w tej klasie należy w miarę szybko pobiec w biegu kwalifikacyjnym, który odbywa się dwa dni wcześniej przy Beczkach 3700m i kończy się przy Skałach Pastuchowa 4800m.

Opis trasy w trzech różnych klasach na poniższym video

Elbrus i okolice z lotu ptaka